Nyheder

Unge savner madkultur

7. november 2007

Hvis vi vil lære børn og unge at spise sundere, skal sund kost og madkultur integreres mere i skolernes undervisning, f.eks. i form af egentlige spisetimer, foreslår forskere.

Danske børn og unge spiser alt for meget slik, drikker for meget sodavand og spiser for lidt frugt og især grønt, viser en analyse fra Fødevareinstituttet under DTU. Og der skal mere til end kostkampagner, for at de unge dropper colaerne og junkfooden og tager den sunde mad til sig, mener flere fagfolk, Berlingske Tidende har talt med:»Problemet er fravær af gode madordninger og en fysisk madkultur. Der er ikke meget måltidskultur omkring børn i vore dage,« siger Susanne Tøttenborg, der er koordinator for 6 om dagen-kampagnen: Morgenmad fravælges»Mange børn fravælger morgenmaden og ligeledes skolemælken. Måske har de en madpakke med i skole, men det er ikke sikkert, de får spist den. Og fra 7. klasse må børnene gå fra skolen i spisefrikvarteret – så går de i Netto og køber cup noodles eller på pizzeria,« siger hun og tilføjer:»De får simpelthen ikke noget ordentlig mad, og så er det, de falder i med slik eller junkfood efter skoletid. Mange af de store børn, der er i risiko for at blive for tykke, er faktisk sultne det meste af dagen.« Ca. en tredjedel af københavnske skolebørn springer morgenmaden over. Et tilsvarende antal dropper frokosten. »De børn har et indlæringsproblem,« siger seniorforsker Bent Egeberg Mikkelsen på Fødevareinstituttet under DTU: »Videnskabeligt set er sammenhængen mellem indtag af kost og kognitive evner relativt veldokumenteret, primært påvist blandt skolelever.« Derfor er det vigtigt, mener han, at skolerne vedtager en kostpolitik, og at skolemaden kommer til at indgå som en del af undervisningen. »Men selv om mange skoler er positive, viger de tilbage for at indføre madtilbud, der går ud over den traditionelle skolebod med mere eller mindre lødigt udvalg. Skolerne mangler viden på området og en bedre opbakning, også rent praktisk, fra centralt niveau,« siger han. Mad som fagSeminarielektor Christian Stenbak Larsen, Suhrs Seminarium, der forsker i måltidspædagogik, foreslår, at skolerne inddrager timer til at spise i som en del af undervisningen:»Hvis vi vil lære børn at spise sundt, er det vigtigt at inddrage hele madkulturen i undervisningen. Børn og unge har forskellig måde at lære på. Nogle kan sagtens lære sunde madvaner alene ud fra undervisning i sund kost. Men mange har svært ved at omsætte undervisningen til praksis,« siger han. »Hvis den sunde mad introduceres i en god stemning, når man sidder sammen omkring et måltid, bliver det sværere at sige fra over for det sunde. Desuden ligger der en symbolværdi i, at spisning ikke bare er noget, der skal overstås.« Kilde: Berlingske

Forrige artikelSult har en tænd- og slukknap

Næste artikelKræftrisiko varer ved mange år efter behandling for celleforandringer