Nyheder

Det skjulte salt

27. juni 2022

Fødevarestyrelsens saltforskrækkelse skal tages med et gran … salt. Men hvis du vil skrue ned for dit saltindtag, skal du være opmærksom på det skjulte salt.

Prøv lige at tjekke fødevaredeklarationen på dine fødevarer i køleskabet for saltindhold. Salt anvendes i større mængder i fødevareindustrien. Salt fungerer som konserveringsmiddel, og forlænger dermed holdbarheden på varerne. Både denne virkning og indflydelsen på smagen er årsag til det høje indhold af salt i forarbejdede fødevarer.

Natrium er ikke salt

Når den øvre anbefaling for indtag af salt ligger på 6 g for kvinder og 7 g for mænd, er det forvirrende – men højst sandsynligt stratetisk – at mange fødevaredeklarationer i stedet beskriver indholdet af natrium.

For vidste du, at mængden af natrium skal ganges med 2,5 for at nå frem til saltindholdet?

Eksempel: En spegepølse indeholder typisk 1915 mg natrium pr. 100 g, hvilket betyder et saltindhold på 4,8 g pr. 100 g.

Salt-snydere

En halv pizza fra pizzeria: 5,3 g salt.

En gennemsnitlig dåse flåede tomater på 400 g: 1,4 g salt.

Et gennemsnitligt kantinemåltid: 3,4 g salt, og det er uden den mængde, du måske selv drysser ovenpå.

Danskernes indtag af salt og anbefalingerne

Danske mænd indtager i gennemsnit ni til elleve gram salt dagligt og danske kvinder ca. syv til otte gram. Dette svarer til halvanden til to spiseskefulde.

Fødevarestyrelsen anbefaler stadig, at vi skærer det daglige saltindtag helt ned på fem til seks gram dagligt, hvilket svarer til ca. én spiseskefuld, for at undgå at komme i større risiko for en række helbredsproblemer. Nyere forskning peger dog på, at for lidt salt er langt farligere for helbredet end de ekstra gram for meget, nogle af os får i dag. Da det er tæt på umuligt at holde nøje øje med det præcise saltindtag, kan bestræbelserne på at få saltindtaget ned blot resultere i, at vi får for lidt salt. Det påpeger forskerne. Derfor er det bedre at sørge for en varieret kost, hvor du undgår for mange færdigretter, end at blive saltforskrækket.

Helbredsproblemerne ved højt indtag af salt er forhøjet blodtryk, hjertekarsygdomme og blodpropper, knogleskørhed og nyresten. Men du kan også få problemer med hjertet, hvis du får for lidt salt. En stor amerikansk undersøgelse viste langt højere dødelighed blandt mennesker, der fik for lidt salt end blandt mennesker, der fik for meget. Men hvis du lider af forhøjet blodtryk, er der naturligvis god grund til at være varsom med saltet.

Råd til nedskæring

Hvis du vil skrue lidt ned for saltet, kan du følge disse råd:

1: Gå efter nøglehulsmærket, der er indikator for et sundere alternativ, der efterlever de ti officielle kostråd.

2: Vælg konservesvarer uden tilsat salt.

3: Undgå at tilsætte ekstra salt på dit færdige måltid. Efter kort tid vil du således også blive overrasket over at kunne smage de store mængder salt i forarbejdede fødevarer.

4: Vælg sunde snacks frem for chips og kiks.

5: Vær opmærksom på saltindhold i bouillonterninger og fonde. Disse tager op til 20 minutter at udvikle smag efter tilsætning.

6: Undgå færdigretter.

7: Brug krydderurter som eksempelvis timian og rosmarin, der virker smagsforstærkende og nedsætter behovet for salt.

8: Undgå bordsalt, så du vænner dig til, at maden er krydret færdig i køkkenet. Hvis du endelig skal have en bordsalt, kan du vælge en god sydesalt, der er væsentlig sundere.

Kilder: altomkost.dk, b.dk m.fl. 

Forrige artikelHumor mod hjerneskade

Næste artikelHormonelt roderi? Vend det til din styrke!