Mad

80/10/10 – masser af planteføde!

27. juni 2022

80/10/10 er en kostretning inden for raw food. Den type raw food, der er populært herhjemme, kaldes gourmet raw food – der til dels ligner almindelig mad som pizza, kager, sandwich, burgere og knækbrød. Men i 80/10/10 tager man skridtet videre.

Fedtindholdet er typisk højt i gourmet raw food, fordi der bruges mange nødder, frø og kerner. 80/10/10 går endnu tættere på naturen end gourmet raw food, og kosten består udelukkende af rå, uopvarmet mad – hovedsageligt frugt og grønt samt en mindre mængde nødder, frø og kerner.

Louise Koch, der bl.a. er forfatter til bogen ”Naturligt Rask 1” og tidligere i år udkom med opfølgeren ”Naturligt Rask 2” har levet efter 80/10/10-principperne i 5 år. Hun har bl.a. spist sig ud af binyretræthed, candida, urinsyregigt, herpes og leverproblemer. Tidligere var Louise meget syg og havde konsulteret både læger og alternative behandlere uden de ønskede resultater. Først da Louise begyndte at leve efter principperne i 80/10/10, fik hun det bedre.

I dag er Louise bl.a coach og ejer af www.raskpaaraw.dk og den eneste i Danmark, der skriver om den rå version af 80/10/10, som er udtænkt af Douglas Graham.

”Natuligt rask 1” skal ses som en slags introduktion og grundbog inden for retningen, hvor livsstilen og principperne gennemgås. I den nyeste bog er fokus maden, indtag af næringsstoffer, de sociale aspekter ved at spise en anden type kost og meget mere. Bøgerne tager ud over 80/10/10 udgangspunkt i livsstilsprincipperne fra ”Naturlig Hygiejne”.

”Naturlig Hygiejne” dækker over at leve et sundt liv i overensstemmelse med naturen. Begrebet er måske lidt misvisende, da vi forbinder ordet ”hygiejne” med rengøringsmidler og desinficering, men begrebet kan måske bedre oversættes med naturlig sundhed. Meget kort fortalt handler det om at give kroppen optimale muligheder for at helbrede sig selv ved at fjerne unaturlige og skadelige forhold og nære både krop og sjæl.

Hvad betyder 80/10/10?

Tallene 80/10/10 henviser til, at minimum 80 pct. af energien kommer fra kulhydrater, og maximalt 10 pct. kommer fra henholdsvis protein og fedt. En central del af maden er grønne smoothies, som består af frugt, bladgrønt som salat, spinat og krydderurter samt vand. De grønne smoothies er vigtige for kroppens helbredelsesprocesser, og samtidig er det en let måde at få en stor mængde grønt og frugt. En dagskost kan eksempelvis være en stor grøn smoothie på ca. 1,5 liter til morgen/formiddag, 2 honningmeloner til frokost og en stor grøn salat med peberfrugt, agurk, tomat, mango og evt. lidt avokado til aften.

I disse LCHF (Low Carb High Fat)-tider er det jo at vende bøtten på hovedet, og bekymringer om fedt- og proteinmangel står allerede i kø.

Den omvendte verden – HCLF

Louise mener ikke, der er behov for at være bange for, at man får for lidt protein eller fedt. Hendes erfaring er, at vi ikke behøver så mange proteiner, som anbefalingerne siger. Mange som spiser efter 80/10/10 bliver stærkere, får mere energi og dyrker rigtig meget motion – også på eliteniveau. Er man alligevel bekymret for proteinindtaget, kan man eksempelvis supplere med spirede linser og kikærter.

Når det kommer til fedtindtaget, mener Louise ikke det handler så meget om mængderne, men mere om forholdet mellem omega 3 og 6. I dag spiser vi alt for meget omega 6, men på 80/10/10 bliver balancen mellem omega 3 og 6 væsentligt forbedret, og det, mener Louise, gør forskellen. Hun har selv døjet med genstridig eksem det meste af livet, men efter fem år på kosten er det næsten helt væk. Desuden har hun aldrig haft blødere hud end nu. Louise får mange positive tilbagemeldinger fra andre, der lever efter 80/10/10. De har alle fået det bedre i forhold til koncentrationsevne, humør og energi.

En anden bekymring ved 80/10/10 er mængden af frugtsukker, når kosten indeholder så store mængder tropisk frugt. Her er det vigtigt at bide mærke i, at de store mængder frugtsukker kun tolereres, hvis man sørger for at holde fedtmængden nede. Teorien i 80/10/10 omkring fedt, sukker og blodsukker er, at når fedtindtaget kommer langt ned, bliver det lettere for insulinet at få sukkeret ind i cellerne og blive brugt til energi. Sukkeret kommer på den måde væk fra blodet, hvor det ikke gør gavn. Opstår der blodsukkerproblemer er det ifølge Louise, fordi fedtmængden ikke er kommet langt nok ned.  

Al forbedring er bedre end intet at gøre

Som med mange andre kostretninger/kure kan man hævde, at begynder man at spise mere frugt og grønt, får nok søvn, frisk luft, motion og holder sig fra junk food, så vil vi alle få det bedre.

Det er Louise enig i, men hun har set de største resultater både hos sig selv og andre, der har været meget syge, når de begynder at leve efter 80/10/10. Det er en anderledes kost, end de fleste af os er vant til, men som Louise siger, så er man villig til at gå hele vejen, hvis man er alvorligt syg og har prøvet alt muligt andet.

For nogle vil det være i perioden, indtil man har fået det bedre, at man lever striks efter 80/10/10. Herefter vil nogle gå tilbage til en mere ”almindelig”, men stadig vegansk kost. Andre vælger at lever efter retningen ”Raw till 4”, som betyder, at der spises rå mad indtil kl. 16, men så består aftensmaden af et opvarmet vegansk måltid med f.eks. kartofler, ris eller quinoa.
Det er helt op til ens temperament og sundhedstilstand. Og som Louise siger, så er al forbedring bedre end ingen forbedring.

Få en god start på 80/10/10

Har du lyst til at kaste dig over 80/10/10, er det en god ide at sætte dig ind i kostens principper. Når maden ændres til at bestå af rå frugt og grønt i store mængder, og man begynder at leve sundere, vil de fleste opleve detox-reaktioner. Hvor kraftige og langvarige de er, kommer an på ens sundhedsmæssige udgangspunkt. Det kan være en periode med forkølelse og influenza-agtige symptomer, eller man oplever en forværring af ens helbredsproblemer.

Louise oplever, at mange har lyst til at give op i denne periode, fordi de tror, at noget er galt. Men tværtimod er det et tegn på, at det virker, og kroppen endelig har fået overskud til at påbegynde helbredelsesprocessen. Derfor er det også en god ide at følge bogens anvisninger på en overgangskost, så man stille og roligt omstiller sig på den nye kost og livsstil. Louise understreger igen, at det er meget vigtigt at få fedtet væk, inden frugtmængden sættes i vejret for at undgå førnævnte blodsukkerproblemer.

Noget mange ofte overser, når de begynder på 80/10/10 er frugtsukkerets indvirkning på tænderne. Som Louise også skriver i bogen, skal man gøre en ekstra indsats for at holde tænderne rene og undgå huller.

Fordele og ulemper

Ud over den kæmpe fordel at have spist sig rask nævner Louise andre fordele ved 80/10/10:

Maden er simpel og let at lave, der er næsten ingen opvask, det kræver ikke meget køkkenudstyr (dog er en blender nødvendig), og man får masser af vitaminer og mineraler i sundeste form.

Det sværeste for mange er til gengæld det sociale. Louise ser det ikke selv som noget problem at spise anderledes i sociale sammenhænge, men hun ved, at nogle savner den gamle mad eller føler sig utilpas ved at skille sig ud i sociale sammenhænge.

Louise kommer med mange gode forslag i bogen til, hvordan man kan klare de situationer. Og sidst, men ikke mindst, handler det om prioritering. For nogle er helbredet det vigtigste, og så betyder det andet ikke så meget. For andre prioriteres det sociale højest.

For at komme i gang med 80/10/10 anbefaler Louise, at man downloader den gratis ”Kom i gang guide” på hendes hjemmeside www.raskpaaraw.dk. Ud over ”Naturligt rask 1 og 2” har Louise også lavet to e-bøger med opskrifter.

 

Mere om 80/10/10
Andre inspirationssider, hvis du vil videre mere om kostretningen:

www.801010danmark.dk, som er et forum, hvor man udveksler erfaringer, støtter og hjælper hinanden.

Af udenlandske fora og hjemmesider kan nævnes:

www.30bananasaday.com, www.bananagirldiet.com, og du kan også bare søge på 801010 diet.

 

 

80/10/10-opskrifter

Grøn smoothie med basilikum og timian

Petrs mangosalat med koriander

Jordbærsalat med mango-basilikum dressing

Kold tomatsuppe med ramsløg



Forrige artikelEt farligt stik med ringe virkning

Næste artikelHelbredsrisici ved skifergasboringer